Kontroll Csoport – Control Group (1983)

Social Buttons by Linksku

Începutul anilor 80 au adus la suprafaţă în Ungaria vecină o serie de artişti care au dat glas nemulţumirilor unanim simţite de majoritatea cetăţenilor. Chiar dacă socialismul tip Kádar nu poate fi comparat sub nici o formă cu regimul opresiv al lui ’nea Nicu, lucrurile n-au fost roz nici la vecinii noştri. V-am povestit de Feró şi Bikini în ianuarie, acum le-a venit rândul celor din Kontroll Csoport.
În vara lui 1980 Bárdos Deák Ágnes, Kistamás László şi Hajnóczy Csaba s-au pus pe cântat. Ági şi Laci cu vocea, Csaba cu chitara. Curând gaşca a fost completată cu Hajnóczy Árpád la saxofon, Iványi Norbert la tobe şi Farkas Zoltán la bas. Erau zorii muzicii alternative şi al sonorităţilor New Wave, dar încă vibra puternic spiritul crud al Punk-ului.
Au „debutat” la petrecerea de revelion la sfârşitul anului în casa lui Wahorn András din trupa Bizottság. Şi tot acolo, în ianuarie imprimă şi primul demo. Materialul conţine 10 piese printre care avem: „Marijuana”, „Rendőr-dal”, „Polak węgier dwa bratanki”, „Nem akarom elvenni a kedvedet”, „Johnny Rotten”, „Holdfényes májusok”.
Pe 25 ianuarie debutează şi oficial ca trupă de deschidere pentru URH în Clubul Kassák. La acel concert îi vede Földes László – solistul trupei Hobo Blues Band şi îi invită să cânte luna următoare în deschiderea concertului lor. Au urmat mai multe concerte în compania unor formaţii ca Balaton, Bizottság şi Neurotic. Textele lor vădit anti-sistem şi atitudinea lor însă a atras furia autorităţilor, adjunctul Ministrului Culturii, Tóth Dezső a cerut direct interzicerea acestor manifestări şi trupe. Trupa totuşi şi-a continuat activitatea, au cântat mai reţinuţi şi au scos din repertoriu piesele cele mai fierbinţi: „Rendőr” (Poliţai), „Annál jobb itt, minél rosszabb” (Este cu atât mai bine cu cât este mai rău). Chiar şi aşa, unele concerte au fost interzise. Artiştii consacraţi s-au delimitat de „noua generaţie”…
Trupei s-a alăturat Müller Péter Iván după ce formaţia URH s-a dizolvat, în locul lui Iványi Norbert a venit Lehoczki Károly şi a fost adus încă un saxofonist: Ujvári János. Să evite cenzura şi interzicerea concertelor, au cântat sub diferite titulaturi: Antibaby, apoi Ági és a Fiúk (Ági şi băieţii). Uneori însă nici publicul n-a fost pe aceeaşi undă cu trupa, a trebuit să renunţe la două concerte în deschiderea celor din Hobo Blues Band fiindcă fanii Blues au reacţionat extrem de negativ la sonorităţile Punk.
Cu toate obstacolele au avut şi puţin noroc: au prins sala de repetiţii al Casei de Cultură patronată de fabricia Ikarusz, unde au putut repeta de 3-4 ori pe săptămâna. Şi munca susţinută a dat rezultate, muzica lor a devenit mai accesibilă, mai puţin colţoasă şi datorită şi atmosferei oarecum mai relaxate a regimului Kádar, chiar dacă trupa n-a fost susţinută, au obţinut un statut relativ confortabil de toleraţi.
Perioada 1982-1983 a fost cea mai activă şi fructuoasă, au cântat alături de trupe ca Bizottság şi Európa Kiadó (o altă trupă despre care merită să vă povestesc).
Logic ar fi fost să urmeze un album însă aparenta relaxare nu era chiar atât de… relaxată. Wilpert Imre, responsabil MHV spunea că a primit un demo de la trupă, muzica este foarte interesantă însă textele ridică unele semne de întrebare, pe de o parte unele sunt extrem de dure chiar dacă exprimă anumite adevăruri, altele însă dau dovadă de un nihilism şi aceste aspecte ar trebui clarificate şi… corectate.
În final în primăvara anului 1983 MHV finanţează imprimarea unui demo de calitate, însă după concertul tribut Spions din aprilie, acordul pică şi materialul este abandonat. Totuşi trupa distribuie imprimările sub formă de casete care circulă şi sunt multiplicate din mână-n mână. Aşa am apucat şi eu să-i cunosc la mijlocul anilor 80, întâmplător am cunoscut doi studenţi din Ungaria care mi-au dat două casete pe care era Kontroll şi Európa Kiadó.
Amuzant – ironic – este că acelaşi Wilpert Imre după 1990 mutat la EMI-Quint a vrut să scoată un CD cu „Cântece interzise” şi pe acea compilaţia a dorit să pună şi imprimările cu Kontroll, dar Müller Péter Iván a spus că-şi dă acordul exclusiv dacă pe copertă se imprimă textul „piese interzise şi aprobate de Wilpert Imre” ha ha ha!
Demo-ul imprimat în mini-studio-ul Casei de Cultură Ikarusz în final a fost scos în anii 90 de Casa de Discuri Bahia în format CD.

Sfârşitul formaţiei este marcat de două concerte desfăşurate tot la Casa de Cultură Ikarsusz în 15, respectiv 22 mai 1983.
Hajnóczy Csaba înfiinţează formaţia Kampec Dolores, Kistamás László trupa Balkan FuTouristban, Müller Péter Iván şi Bárdos Deák Ágnes înfiinţează trupa Sziámi-Sziámi.
Trupa revine şi are mai multe concerte în diferite formule după 90.

Tracklist:

01.A zene mindenkié (Music Is For Everybody)
02.Nem én vagyok (It’s Not Me)
03.Laila
04.Kis piros bombázó (Little Red Bombardier)
05.Ma háború van, holnap béke (There’s War Today, Peace Tomorrow)
06.Eladom (I Sell Everything)
07.Sex
08.Kicsinek látszol innen (You Look Small From Here)
09.A rock’n’roll egy állat (Rock’N’Roll Is An Animal)
10.A félelem háza (The house of fear)
11.Fényes bogarak (Shining insects)
12.Ole, Ola
13.Besúgók és provokátorok (Informers and provocators)
14.Ez a fajta (This kind)
15.Ez a fajta csoda (This kind wonder)
16.Jöjj drágám (Come on my darling)
17.Lili Kommandó (Lili Commando)
18.Azt csináljak amit akarok (I want to do what i want)
19.Hol vannak a régi álmaim (Where I have the old dreams)

Kontroll Csoport – Site Oficial
Kontroll Csoport at Artpool.hu
Kontroll Csoport – Demo 1983 via Ultra Rock Agency – Thanks Bence!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *