Enslaved – Axioma Ethica Odini (2010)

Am reascultat câteva din materialele Enslaved anul acesta când i-am descoperit pe Shining – pentru mine trupa şi discul anului -, trupă plecată de pe segmentul Jazz şi ajunsă în zona de fuziune al (Black) Metal-ului, Industrial-ului, Rock-ului experimental – psihedelic şi Jazz-ului datorită şi celor din Enslaved cu care au colaborat în 2008 pentru realizarea materialului „The Armageddon Concerto”.
Nordicii, scandinavii au ceva al lor, am mai spus asta, nu prea scot produse de duzină, indiferent despre ce muzică (sau filme) vorbim, fac „chestii” trăsnite, interesante, diferite. O fi clima, băutura scumpă, nici nu are relevanţă „de ce”, contează rezultatele.
Zilele trecute a pomenit şi prietenul Garm că a ascultat şi i-a plăcut noul „Axioma Ethica Odini”, ronţăisem şi eu discul, dar n-am apucat să scriu despre el. O fac acum.
Enslaved au plecat din zona Black Metal şi au ajuns undeva într-o arie de interferenţă dintre Black şi Metal-ul Progresiv cu infuzii sonore moderne.
În 1991 Ivar Bjørnson avea 13 ani iar Grutle Kjellson 17, Bjørnson cânta la chitară, Kjellson la bas şi voce. Cântau în trupa Death Metal numită Phobia, dar doreau să facă Black Metal, aşa a luat fiinţă trupa Enslaved, au debutat cu EP-ul „Hordanes Land” în 1993 şi imediat anul următor a fost lansat şi albumul de debut „Vikingligr Veldi”.
De la al treilea album, „Eld”, lansat în 1997, Enslaved au început experimentele muzicală, şi-au lărgit treptat orizontul, elementele Black Metal au rămas baza solidă, dar peste băieţii au adăugat tot felul de infuzii din Metal-ul progresiv şi sonorităţile moderne şi-au găsit loc şi s-au integrat în peisajul sonor al trupei. Astfel, „noul” Enslaved a devenit o pată de culoare interesantă pe scena Metal-ului, o trupă care de fiecare dată a furnizat materiale intense, fazele brutale se îmbină şi se completează cu pasajele melodice, au – ca mai toate trupele nordice – un aer aparte. Explorează o altă zonă şi au o altă abordare, totuşi îmi amintesc de alţi pionieri şi exploratori ca VoiVod sau Fear Factory.

Din 2004 componenţa trupei s-a stabilizat, alături de Kjellson şi Bjørnson activează Arve “Ice Dale” Isdal la chitară, Herbrand Larsen la clape şi bateristul Cato Bekkevold.
„Axioma Ethica Odini” conţine 9 piese, are o durată de aproape o oră, majoritatea compoziţiilor depăşesc 6 minute, doar piesa „Axioma” fiind doar de 2 minute 20.
Nu este un material uşor de digerat, Enslaved au devenit parcă şi mai complecşi, explorările lor par să se tot lărgească însă Metal-ul lor a rămas de aceeaşi intensitate, nu fac compromisuri, fac muzică.
De la faze ce amintesc mai cu seamă de Celtic Frost până la secvenţe moderne gen VoiVod şi Fear Factory, noul Enslaved este un material extrem de reuşit şi în ciuda acestui orizont lărgit este şi foarte bine închegat. Uneori mi-am amintit chiar de Pink Floyd… şi n-am fumat, n-am băut, n-am consiumat nimic! 😛
Nu ştiu câţi fani au pe la noi şi în general, nu o să aibă niciodată popularitatea unor Manowar cu siguranţă, însă Enslaved merită tot respectul, fac o muzică de calitate dincolo de barierele Metal-ului convenţional, dar rămân totuşi o trupă de Metal. Metal greu pe bune şi mai „true” ca multe rahaturi vându-te sub această etichetă.

4 comments on “Enslaved – Axioma Ethica Odini (2010)

  1. Nu sunt fan Enslaved, nici macar al genului – dar Axioma…
    este unul dintre cele mai reusite albume din ultima vreme (cel putin in zona metalului extrem).

    • am priceput ideea. 🙂
      nu-i ştiu pe iberici, acum mestecam tot o gaşcă norvegiană: Furze. interesantă treabă.
      băi, ăştia au ajuns cu mult înaintea lu’ Columb în America, am văzut nişte filme norvegiene de mi-a stat ceasul şi cu excepţia câtorva găşti Black monocolore, nu prea am auzit chestii plicticoase de la ei… aeru’ ăsta nordic o fi dat… draqului. 😀

Leave a Reply to brushvox Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *